Kategori

Thursday 10 May 2012

Bukan semudah yg di sangka~


Medik bukan semudah yg di sangka.???.ala bosan itu semua org tahu..soalan tipikal..Namun yg aku nak citer nie bkn pasal medik tapi posting PAED (wad kanak-kanak)  bkn semudah yg aku pikirkan..lagi seminggu lagi je aku akan exam..rasa berdebar-debar..sebelum nie aku berdebar2 gak tapi di paed nie lagi rasa berdebar-debar kuasa 20..

Debaran nie makin terasa bila both my close friend fail in their posting..5 years i know them..They are the best among the best!! Kalau aku citer kejayaan2 dorg kembang n koyak plak baju dorg nnt..so cukup la kalu setakat beritahu they are superb student..Bila dorg fail..risiko aku untuk aku gagal rasa makin tinggi..Tambah2 posting paed nie..Until now i still cant handle children patient..fuhhhh bkn sng nak check kanak2 nie..jom ikuti cerita aku..

i like children so much~
KISAH SATU

Sorg patient yg berumur 8 tahun..yg nakal teramat2..mmg payah betul aku nak check dia..Masa aku tgh check dia main2..golek sana sini..pastu boleh dia amik dompet aku..minta handphone kat kawan aku..xde langsung kerjasama..apa yg aku suruh buat semua dia xikut..fuhhhh ssh btl..rase mcm nk ketuk je dia dgn tendon hammer tue kuat2 (masa tue tgh check nervous system)..hehe xberani aku nak wat mcm tue..mak dia ada..kang mak dia hempuk aku dgn kerusi, boleh patah tulang blkg..Dgn genius aku pn menggunakan psychology..'Dik duduk diam2, kang saya amik jarum besar cucuk bontot awak'..haha dia senyum dlm ketakutan..berjaya gak aku..tapi dia hanya beri kerjasama dlm 5 minit..naik drh tggi aku..apa boleh buat..kena blajar lebih lagi to handle children..

nie la tendon hammer..bkn hammer yg  buat rumah tue..kalu guna tue boleh pengsan patient..hehehe~
KISAH DUA


Kisah pesakit kanak2 perempuan yg berumur 2 tahun..mula2 aku check dia..everything is ok..apa aku ckp dia ikut..'dik tolong conteng kat buku nie..akak nak tgk..'(xleh ckp doktor, kanak2 allergi dgn perkataan doktor) dia pn amik pen conteng (development test)..'syg baring jap k..akak nak check..'..dia pn angguk2 tanda setuju..aku pn check..tapi bila aku keluar stethoscope..terus dia bgn dan menjerit2..'mama..mama..mama...xnak la..'..aku pun pujuk dia 'xde ape dik,xsakit la..'lagi kuat di menjerit..aduh MISI GAGAL LAGI..sedih woooo..mgkin dia tgk stethoscope tue mcm ular nak patuk dia..hehehe..

Bila tgk lame2..mmg stethoscope nie..mmg nampak mcm ular..hahahahaha~


Nie la development toy yg di perlukan untuk test  perkembangan kanak2..3 jam aku mncari mainan2 nie..rugi xrembat mainan adik aku~







Bkn semudah yg di sangka kan..check pesakit kanak-kanak nie kena menggunakan psychology..Termenung sejenak..macam mana exam nnt..harap2 la patient tgh tido ataupun patient beri kerjasama yang baik..Harap2 wajah Keibuan aku nie bejaya menawan hati mereka..hehehe..

P/s:
1- Memahami perasaan sorg ibu yg menjaga 10 org anak..bukan sng, rupenye..
2-Nnt bila ada anak, aku akan ajar dorg dgr ckp doktor..hehehe

sekian dari:
syuhada rahman a.k.a jendela hati~

No comments:

Post a Comment