Kategori

Monday 23 January 2012

Pentingkah tablet @ ipad??

Entri kali nie ingin saya kongsikan kepentingan tablet atau ipad untuk student dan terutamanya budak medik..saya lebih selesa memilih tablet..Kini terlalu banyak tablet di luar sana..saya memilih Samsung Galaxy tab 8.9..Hal ini kerana ia tak terlalu kecil dan xterlalu besar..yang penting boleh muat masuk kan ke dalam poket white coat saya...


Inilah tab kesayangan saya..biasanya saya akan membeli sesuatu biarlah ade kepentingan nya..bkn hanya mengikut trend..kalau lihat di luar sana terlalu ramai yang membeli tablet or ipad hanya mengikut kawan2 ataupun hanya mengikut trend terkini..Namun untuk pelajar medik seperti saya ia amat berguna..Mari kita lihat kepentingan tablet ini untuk saya..

Kegunaan 1


Polaris Office..software yang terdapat dalam tablet ini..Polaris Office nie lebih kurang same jer dengan Microsoft word yang berada di dalam laptop or desktop kite..walaupun kegunaan nya limited tetapi kita masih lagi boleh buat assignment, presentation dan excel di mana2 sahaja tanpa megira tempat dan waktu dan xperlu lagi kita membawa laptop yang berat2 ke sana sini..Baterinya pn boleh bertahan lebih kurang 8 jam sehari...


Nie antara yang software2 yang terdapat dalam Polaris Office..Same saje seperti di dalam laptop..


kita boleh menaip dan print mengikut bila saje kita suke dan di mana2..Tab juga boleh direct print tanpa menggunakan pendrive..hanya menyambungkan dengan wayar USB yang di beri sekali setiap pembelian tab..

Kegunaan ke-2

Selain kegunaan untuk membuat assigment..ia juga berguna untuk jadi bahan bacaan dan bahan rujukan..Terdapat banyak E-book yang dapat di download daripada internet ia dapat menjimatkan wang..harga sebuah tab  RM 1899, ia sememang nya agak mahal tetapi ia juga boleh menjimatkan lebih daripada itu..Contohnya sebuah buku berharga RM 100..saya mempunyai lebih 50 E-book di dalam tablet saya..di ikutkan lebih drpd RM 5000 saya perlukan untuk membeli buku..Antara buku2 yang saya miliki di dalam tablet...







Ini antara buku2 yang saya miliki di dalam tab saya...


Selain itu saya tidak perlu lagi membawa buku yang tebal kesana sini dan saya boleh membawa lebih pada 50 buku kesana kesini dengan hanya berat xsampai 1kg pn...

Kegunaan ke-3

kegunaan ketiga mesti la mudah untuk kita melayari laman sosial seperti Facebook and twiter..Selain itu memudahkan kita check email, google dan paling penting blog la kan..hehehe






Kegunaan ke-4


Ini antara aplikasi yang sangat menarik perhatian org ramai..GAMES!!..terdapat pelbagai games yang dapat di uploadkan di dalam tablet ini..Ini adalah salah satu games pebret saya..hehehe



Kegunan ke-5



Terdapat pelbagai aplikasi yang dapat di download  di sini..MARKET...


MORAL OF THE STORY:


1- I love my Tab so much...hehehe
2- Beli lah sesuatu megikut kerperluan bukan kehendak semata2
3- Tab sangat penting untuk student medic..

sekian dari:

Syuhada Rahman a.k.a Jendela Hati~

3 comments:

  1. setujuuuuuuuuuu!!!

    tp i pad tak sebest!!!
    its just toshow off yg org tu ad duit..
    sbb ipad xle bkk ofis....smua kne jailbreak...
    huhuh..

    yeay!
    high five!
    kte ade tabbbb!!!

    ReplyDelete
  2. setuju sgt2, rugi beli ipad...kte same fifah..Geng Tab..

    ReplyDelete
  3. Hyeee kalau guna tablet.. Boleh ke jot down dekat lecture notes?

    ReplyDelete