Kategori

Saturday 21 January 2012

Biar TUA jadi doktor..jgn tua jadi.....??

Yess!!! Dapat update blog lagi selepas abis exam..hehehehe..rase tenang je bila exam dah abis..walaupun aku taw jwpn aku tunggang langgang..(asalkan jwp)..hehehe..Tuk entri kali nie saya nak kongsikan sikit pengalaman dan memberikan penjelasan kpd sesiapa yg perlu penjelasan..hehehe (padahal xde org nak tahu pn)!! biarlah nak citer gak...



Tahun nie saya dah masuk 26 tahun..Alahai cepat je mase berlalu..Maknanye dah 9 tahun saya dah tak ke sekolah...Entri kali nie saya nak citer kenapa dah 26 tahun saya tak abis belajar lagi..ramai yang asyik bertanya..'aik xabis blajar lagi'?? xkurang juga yang bercakap 'dah 26 tahun masih blajar lagi'...ada gak yang sibuk nak bercakap 'nape blajar lame sgt, xkan xabis2 lagi'.. dah mcm artis xberbayar, saya nie nak menjawab semua soklan tue..tapi logik gak nape dorg sumer tanya soklan tue..kalau saya jadi dorang pn akan tanya benda yang sama.. dalam hati mesti saya akan cakap macam nie 'xabis2 blajar tue, repeat la tue'.. hahaha (lagi jahat)!! Sebenarnya saya xpernah pn 'repeat' atau pun 'extend' sem..sepanjang saya blajar..walaupun saya tahu saya bkn lah pelajar paling cemerlang tapi saya sentiasa berusaha kearah tue..Abis tue nape xabis blajar lagi??? biarlah saya huraikan satu persatu..(mcm ahli penyiasat plak!!)..

Selepas dapat keputusan SPM saya telah di tawarkan tuk menyambung pelajaran di sebuah Universiti swasta..bkn saya xnak masuk universiti tempatan (IPTA).. cuma saya di tawarkan tuk masuk UPM dalam bidang bisness..saya xminat dgn bisnes2 nie..saya lebih berminat dalam dunia PERUBATAN..





Saya bermula dengan mengambil Diploma Makmal Perubatan selama 3tahun..Keputusan saya agak baik, jadi saya bercadang tuk menyambung medik di Indonesia..Saya telah membazir masa dengan menunggu exam ke Indonesia selama 7 bulan..dah hampir setahun membazir di situ..bila tiba masa saya nak fly ke Indonesia..tibe2 pihak agent memberi tahu saya satu berita kurang baik..Saya di kehendaki membayar wang pendahuluan sebanyak 50 ribu CASH..sebelum kesana..!! saya agak terkejut sbb sebelum nie saya di beritahu ada pinjaman MARA..katanya untuk tahun pertama saya perlu mendahulukan duit saya dahulu..saya berbincang dgn family saya..saya bkn lah org senang..bg saya 50 ribu tue banyak..nak cari 5ribu ringgit pn ssh nie kan plak 50 ribu..xke pengsan namanya..bincang punya bincang akhirnya saya telah membuat keputusan membatalkan hasrat saya tuk blajar disana..



Kemudian saya mengambil keputusan melanjutkan pelajaran di Uni yang sama..saya di tawarkan 'Ijazah Sains Perubatan (BMS) selama 3tahun juga'.. disebabkan semasa tue belum ada lagi progam 'MBBS' (doktorla) di uni ini..saya pn reda je la..xperlu lah saya terangkan apa tue BMS and MBBS sebelum nie saya pernah buat entri pasal tentang ini..jadi xpayahla saya terangkan lagi..masalah bertimpa2 lagi..di sebabkan salah dan masalah Management Uni kesayangan saya..Kami semua telah di extendkan selama 1 tahun sebelum memasuki MBBS..disitu saya telah membazir masa saya selama 4 tahun..



Akhirnya saya tamat belajar dalam bidang 'Ijazah Sarjana Sains Perubatan' dan saya dapat menyambung pelajaran saya dalam bidang 'Medik' terus ke tahun 3..Namun masalah datang lagi..banyak betul dugaan.. Saya hampir putus asa tuk melanjutkan dalam dunia MEDIK..dek kerana masalah yang menimpa2..xperlu lah saya citer apa yang berlaku di sini,..kalau citer 4 hari 4 malam xkan abis..namun satu ayat yang membuat saya bersemangat dan terus tuk menyambung ke dunia medik nie..adalah kata2 ABAH saya..Pada satu petang saya menelepon abah saya..menyatakan saya putus asa tuk belajar lagi..terlalu banyak masalah dan umur saya makin meningkat..kebetulan plak saya di tawarkan menjadi 'pembantu pakar bedah tulang'  di salah sebuah syarikat supplier brg2 'orthopedic'( pembedahan tulang)..dengan basic 2.5k dan campur elaun yang ada..hampir 5k..saya makin kelabu mata dan hampir lupa pada cita2 saya tuk menjadi doktor..


kemudian abah saya telah keluarkan satu ayat yang sangat tajam dan pedih tapi bermakna..'BIAR TUA JADI DOKTOR, JANGAN TUA JADI BODOH'..mgkin bodoh yang dimaksudkan di situ..menjadi orang yang xguna..



Lalu saya berdoa..Ya Allah permudahkan jalan itu kalau aku di takdirkan untuk menjadi DOKTOR..Namun kalau terlalu sukar,bermakna bukan lah rezeki saya..AKHIRNYA Allah permudahkan segala-galanya..skrg hanya bergantung kpda saya nak berjaya atau tak...saya hanya perlu belajar bersungguh2..apa2 pn saya berharap cita2 saya akan tercapai..walaupun saya kena blajar selama-lamanya pn..

MORAL OF THE STORY:

1- Jangan lah cepat putus asa..Bak kata pepatah..'nak seribu daya, tak nak seribu dalih'
2- Belajarlah selama mana pn..kerana belajar tue ilmu..
3- Perdulikan apa yang orang nak kata..yang penting kita berjaya..

sekian dari:

Syuhada Rahman a.k.a Jendela Hati~

No comments:

Post a Comment